De Nederlandse Vakbond Varkenshouders heeft vandaag het meldpunt ‘Valse Lesstof’ (meldpuntvalselesstof@nvv.nl) geopend. Alle boeren, maar ook onderwijzers, leerkrachten, vaders en moeders van schoolgaande kinderen én andere burgers kunnen met ingang van vandaag op dit meldpunt, meldingen kwijt van suggestieve, foute, misleidende en/of niet objectieve lesstof over de landbouw.
De NVV roept alle agrarische belangenbehartigingsorganisaties op om zich bij dit initiatief aan te sluiten en hun leden te wijzen op het meldpunt. Lesboeken en lespakketten op basis- en middelbare scholen blijken vaak valse of gekleurde informatie te bevatten over de Nederlandse landbouw en over Nederlandse boeren. Zo wordt in de lesmethode ‘Wijzer door natuur en techniek (groep 7) van Noordhoff Uitgevers onder het kopje ‘Natuurlijk voedsel?’ het volgende gezegd over Nederlandse boeren:
“Boeren hebben de meeste natuur in akkers en weilanden veranderd. Daar is geen natuurlijk evenwicht. Er groeit vaak maar één plantensoort. De boer gebruikt bestrijdingsmiddelen en kunstmest om de planten goed te laten groeien. Ook het vee leeft niet natuurlijk. In de bio-industrie leven dieren in grote aantallen dicht op elkaar. De Dierenbescherming protesteert hiertegen. Met biotechnologie verandert men de natuurlijke eigenschappen van planten en dieren. Zo worden ze nuttiger gemaakt voor de mens. Ook hierop is kritiek. Bioboeren werken op een natuurlijker manier. Ze gebruiken geen giftige bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest. Hun dieren hebben meer ruimte.”
In lesmateriaal van de organisatie Maandtaak stond onlangs te lezen:
“Veel boerderijen hebben tegenwoordig meer weg van dierenfabrieken, omdat de dieren in de bio-industrie amper buiten komen en veelal worden vetgemest.”
Voorbeelden
Het zijn slechts enkele voorbeelden van eenzijdige, vertekende, gekleurde en subjectieve informatie die op scholen wordt verspreid over de Nederlandse landbouw. Het Kabinet heeft aangegeven daarin géén verandering te kunnen brengen omdat het niet aan de overheid is om de inhoud van educatieve materialen te beoordelen. Scholen mogen zelf kiezen welke informatiebronnen en methoden zij bij het vormgeven van het onderwijs gebruiken.
Zwartboek
De NVV zal aan de hand van de meldingen over ‘valse lesstof’ een zwartboek maken en deze aanbieden aan de Tweede Kamer. Wij vragen de Kamer daarbij steun voor ons streven naar deugdelijk en objectief onderwijs over de Nederlandse landbouw. ‘Wij hebben vertrouwen in die steun, zeker gezien de uitspraken van Koning Willem-Alexander in zijn Troonrede, waarin hij lovende woorden sprak over de landbouw in Nederland’, zegt NVV-voorzitter Ingrid Jansen.
Ook premier Rutte liet zich onlangs positief uit over de agrarische sector. Hij zei tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer recent nog:
"Ik vind het bewonderenswaardig dat de Nederlandse agrarische sector er ondanks de strenge wetgeving, die echt pittig is, in slaagt toonaangevend te zijn in deze wereld."
En ook staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken roemt de Nederlandse landbouw regelmatig in haar toespraken in binnen- en buitenland’, aldus Jansen.
In gesprek
De NVV zal naast het opstellen van een zwartboek, dat wordt aangeboden aan de Tweede Kamer, het initiatief nemen om samen met andere agrarische belangenbehartigers in gesprek te treden met onderwijsorganisaties en uitgevers van schoolboeken om ervoor te zorgen dat de informatie die in de toekomst op scholen wordt gegeven over de Nederlandse landbouw afgewogen en objectief is.
Goed onderwijs en educatie over landbouw is voor de NVV essentieel om een goede toekomst te behouden voor de Nederlandse varkenshouderij. In haar Toekomstvisie 2014-2020 besteedt de NVV dan ook een speciaal hoofdstuk aan onderwijs.
Daarin wordt onder meer geschreven: “De toekomst van de sector is sterk afhankelijk van het aantal goed opgeleide, bevlogen mensen. Het enthousiasmeren van mensen om in de varkenshouderij te werken begint al bij de basisschool. De huidige lespakketten waarmee de leerlingen in aanraking komen, zowel op de basisschool als op de middelbare school, geven een vertekend en onjuist beeld van de moderne Nederlandse varkenshouderij. De NVV ziet hierin een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd en bekijkt momenteel al hoe lespakketten kunnen worden verbeterd zodat de waarheid over de Nederlandse varkenshouderij uitgedragen wordt en hoe wij de beschikbare informatie kunnen vertalen voor scholieren uit diverse leeftijdsklassen.”
Met het openen van het Meldpunt Valse Lesstof en het initiatief om binnenkort samen met onderwijsorganisaties en uitgevers om tafel te gaan, zet de NVV de eerste stap naar goede en objectieve educatie over de Nederlandse landbouw op scholen.
De NMV
De NMV steunt dit initiatief van de NVV van harte. Goede educatie over de Nederlandse landbouw is immers essentieel om kinderen al vroeg te enthousiasmeren voor een loopbaan in de agrarische sector. Hoewel de melkveehouderij op dit moment minder hinder ondervindt van negatieve beeldvorming vindt ook de NMV dat deugdelijk en objectief onderwijs moet worden gegeven over de Nederlandse landbouw.
Meer informatie
NVV
Van Zuylen van Nieveltlaan 75
3771 AB Barneveld
T.: +31 (0)342 418478
E.: meldpuntvalselesstof@nvv.nl
W: www.nvv.nl