Na weken slecht weer is er inmiddels een periode met heet weer aangebroken. De verwachting is dat de temperaturen ook de komende dagen nog hoog blijven. In combinatie met een hoge luchtvochtigheid, kan dat voor hittestress bij dieren zorgen.
Hoge luchtvochtigheid
De mate van hittestress is namelijk zowel een gevolg van de temperatuur, als ook van de luchtvochtigheid. Dit is gemeten aan de hand van de Temperature Humidity Index, ook wel THI genoemd. De THI is de uitkomst van een diersoort specifieke formule waarin de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid als variabelen worden ingevoerd.
Hittestress check
Op www.hittestresscheck.nl is de THI zeven dagen vooruit voorspeld aan de hand van de postcode. Ook is het mogelijk om met behulp van gemeten waarden; temperatuur en relatieve luchtvochtigheid uit de stal, de actuele THI te berekenen voor de betreffende diersoort. Gekoppeld aan de THI zijn op de website per diersoort een set adviezen te vinden. Door de adviezen en de THI te combineren ontstaat een hitteplan voor primaire bedrijven.
Schaduw en luchtsnelheid
Lokale factoren als schaduw en luchtsnelheid, die hittestress kunnen verminderen, moeten wel zijn meegenomen in de beoordeling. Daarnaast blijft het vakmanschap van de veehouder belangrijk. Blijf bijvoorbeeld kijken naar de reactie van de dieren zelf. Het doel van het hitteplan is om ondersteuning te bieden in het maken van de juiste keuzes op het juiste moment.
Hitteprotocool transport
- Het hitteprotocol voor transport voor aanvoer van vleesvarkens op de slachterijen en voor exportcertificering gaat in bij voorspelde temperaturen boven de 27° C
- Voor lange afstand transport (transporten die langer dan 8 uur duren) gelden specifieke eisen; de temperatuurgrens is dan 30° C.
- De NVWA geeft geen certificaat meer af voor transporten met een duur van meer dan 8 uur, als op (een deel van) de betreffende route een buitentemperatuur wordt voorspeld van meer dan 30° C. Dit kan bij langere perioden van warm weer, in met name Frankrijk en Spanje, gevolgen hebben voor de export van biggen naar Spanje. De NVWA kan uitzonderingen toestaan als de aanvrager een reisjournaal kan overleggen waarmee wordt aangetoond dat de temperatuur in de wagen niet boven de 30° C komt. Bijvoorbeeld als het transport voornamelijk in de avond, nacht en vroege ochtend plaatsvindt of bij vervoer met vrachtwagens met actieve koeling van voldoende capaciteit. Dit eventueel in combinatie met een verlaging van de beladingsgraad.