Een bus met leerlingen van groep 5 van openbare basisschool De Vogelaar uit Raalte stopte woensdagochtend bij het varkensbedrijf van de familie Logtenberg in Olst (Ov.) Zij kwamen een ochtend kijken op het varkensbedrijf. Om het bezoek extra succesvol en leerzaam te maken, kreeg de varkenshouder de beschikking over de eerste Boerderij BezoekBox van De Heus Voeders.
“Kinderen hebben vaak geen idee wat er op een boerderij speelt. Simpelweg omdat ze er nooit komen. Wij willen hen graag helpen om goed beeld te krijgen van een varkensbedrijf. Daarom nodigen we met alle plezier schoolklassen uit om te komen kijken”, licht Annemarie Logtenberg het bezoek van de schoolkinderen toe.
Gesloten bedrijfsvoering
De familie Logtenberg heeft een varkensbedrijf met 480 zeugen en 4.700 vleesvarkens. De zeugen en biggen zijn gehuisvest in de schuren op het oorspronkelijke erf van de boerderij. De vleesvarkens worden afgemest in twee schuren aan de overkant van de weg. Deze zijn in respectievelijk 2014 en 2018 opgeleverd. “Hiermee heb ik er een volledig gesloten bedrijfsvoering van gemaakt. Dat is altijd mijn wens geweest”, vertelt Harold Logtenberg.
Boerderij BezoekBox
Vanochtend gaat de aandacht niet uit naar de vleesvarkens. De schoolklas gaat mee naar de zeugen en biggen. Maar niet nadat manager corporate affairs Michiel Peters van voerfabrikant De Heus de eerste Boerderij BezoekBox officieel heeft overhandigd aan Harold en Annemarie Logtenberg. De Heus heeft deze box ontwikkeld om boeren te ondersteunen om bedrijfsbezoeken van kinderen tot een succes te maken. Het is een universele box, die op elk agrarisch bedrijf kan worden ingezet. De box bevat onder andere informatiemateriaal, een boerderijbingo en wat lekkers te eten en te drinken.
Verbinding versterken
“Agrariërs die schoolklassen willen ontvangen, kunnen de box bij ons aanvragen. We willen hen hiermee ondersteunen om het verhaal van het eigen bedrijf te vertellen. Dat is belangrijk om de verbinding tussen agrariërs en de samenleving te versterken”, vertelt Simon de Ridder, hoofd Marketing & E-Business van De Heus. De box is slechts één van de middelen die de voerfabrikant biedt om kinderen goed te informeren over het agrarisch bedrijf. Met De Heus Kidzz speelt de voerleverancier al jaren in op de jongste doelgroep. Ook biedt het diervoederconcern spreekbeurtpakketten. “Hier worden er elke week wel een paar van verstuurd”, vertelt De Ridder.
Salland Eet en Boert bewust
Harold en Annemarie Logtenberg stellen hun bedrijf graag open naar buiten toe. Zo is het familiebedrijf ook aangesloten bij Salland Eet en Boert Bewust, regionaal onderdeel van de landelijke stichting Boert Bewust, waar De Heus Voeders partner van is. Boert Bewust helpt boeren zichtbaar worden en helpt hen hun verhaal te vertellen. Aangesloten agrariërs organiseren onder deze vlag streekgebonden activiteiten om boer en burger dichter bij elkaar te brengen.
Biggen vasthouden
De schoolkinderen vermaken zich prima in de kraamstal. Ze vergapen zich aan de pasgeboren biggen en kunnen niet wachten om een biggetje vast te houden. Helemaal indrukwekkend wordt het als er een zeug aan het werpen is en de kinderen de biggetjes ter wereld zien komen. Eén van de kinderen merkt op dat het toch wel stinkt in de varkensschuur. Daar is Harold Logtenberg het niet mee eens. “Het stinkt hier niet, het ruikt naar varkens”, stelt de varkenshouder.
Dragende zeugen op stro
Logtenberg huisvest de dragende zeugen op stro. Een mooi gezicht, vinden ook de basisschoolkinderen, die het geheel aanschouwen. Eén keer per jaar mest de varkenshouder de stal uit. “Deze mest raak ik tegen een lager tarief kwijt dan drijfmest. Dat is een belangrijk voordeel”, vertelt Logtenberg. Hij plaatst wel de kanttekening dat stro de laatste tijd duur is en de stro-huisvesting extra werk met zich meebrengt.
Hoeveel machines?
Aan het eind van de ochtend sluit de schooljuf het bezoek af. Op de vraag of de kinderen het leuk vonden, klinkt een volmondig ‘ja!’. Dan vraagt de juf of iemand nog een belangrijke vraag heeft. Een jongetje steekt zijn vinger op: hij wil graag weten hoeveel machines er op het bedrijf zijn. Hij moet teleurgesteld worden. De machines die hij graag wilde zien, heeft Harold helaas niet. Wellicht wil een agrariër in de buurt met meer machines deze schoolklas ook een keer uitnodigen. De Boerderij BezoekBox van De Heus kan zo opgevraagd worden via deheuskidzz.nl!
Tekst: Gerben Hofman
Fotografie: Norbert Waalboer / Copyright: De Heus Voeders