Deze week zijn vervoerders, leveranciers en afnemers van mest per brief door LNV geïnformeerd over de invoering van rVDM. Vanaf 1 januari 2023 verandert de manier waarop mestvervoer wordt doorgegeven. Vanaf dat moment werkt de hele mestketen in Nederland op een nieuwe manier: met het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen – het rVDM. Alleen de import en export van dierlijke mest blijft tot 1 juni 2023 nog op de huidige manier werken. LTO heeft hierover de afgelopen jaren al meermaals over gecommuniceerd. Via dit bericht brengen wij dit nogmaals onder uw aandacht.
Wat verandert er?
rVDM werkt realtime en digitaal. Dat heeft voor iedereen, zowel voor vervoerders, leveranciers als afnemers van mest gevolgen voor de administratie. De belangrijkste wijziging is dat straks vóór, tijdens en na het vervoer, digitaal gegevens door worden gegeven aan de overheid: via het systeem e-CertNL of via een bedrijfsmanagementsysteem (BMS). Vervoerders melden voor en tijdens het vervoer. Leveranciers en afnemers moeten achteraf binnen 7 dagen het vervoer digitaal bevestigen. RVO berekent de hoeveelheden fosfaat en stikstof van de geleverde mest op basis van labanalyse of forfaits. Deze gegevens zijn daarna in te zien via mijn.rvo.nl. Het rVDM geldt voor standaard vervoer, waarbij verplicht wordt gewogen, bemonsterd en geanalyseerd. Het geldt ook voor maatwerk vervoer, waar speciale regels voor gelden. Dus voor vervoer zonder GR/GPS-apparatuur (zoals boer-boer-vervoer en afvoer naar particulieren), paarden- en ponymest naar substraatbereider, afvoer van champost en kalvergier dat via een pijpleiding naar een mestverwerker gaat. Meer informatie is hier te vinden.
Waarom rVDM?
De overheid wil mesttransporten digitaal en realtime vastleggen waardoor meststromen beter gevolgd kunnen worden. Het wordt mogelijk om gericht en realtime te controleren op afwijkende transportbewegingen. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om fraudeurs sneller en effectiever aan te pakken. Dit voornemen is in september 2018 aangekondigd in het rapport Versterkte Handhavingsstrategie Mest. Zowel de overheid en de sector zetten in op transparante verantwoording van mesttransporten. Transparantie kan onbedoelde fouten voorkomen en draagt bij aan een gerichtere aanpak van de risico nemende bedrijven.
Betrokkenheid LTO Nederland
LTO Nederland is samen met POV, Cumela Nederland en Transport en Logistiek Nederland aangehaakt bij de invoering van het rVDM, om de belangen van haar leden bij de totstandkoming van rVDM te behartigen. LTO Nederland maakt zich momenteel zorgen over de invoering van het nieuwe systeem per 1 januari 2023. Voor de introductie moeten alle veehouders, akkerbouwers en mesthandelaren een account aanmaken in e-Cert van de NVWA. Dat moet in veel gevallen nog gedaan worden. Inloggen gebeurt met eHerkenning. Veel betrokkenen zijn nog niet op de hoogte van de nieuwe methode van melden en moeten er nog mee leren werken. LTO Nederland pleit samen met de andere partijen al langere tijd bij het ministerie van LNV voor een praktische overgangstermijn van het huidige stelsel naar het nieuwe rVDM. De invoering van rVDM is al twee keer met een jaar uitgesteld. Maar komend jaar lijkt het er definitief te gaan komen.
Bron: LTO Nederland