Amerikanen kopen voor meer geld vers vlees dan vóór de Covid-pandemie, dat blijkt uit onlangs verschenen Power of Meat-rapport dat jaarlijks wordt uitgebracht door het Meat Institute en the Food Industry Association.
‘Vleeseters’
78 procent van de Amerikanen omschrijft zichzelf als ‘vleeseters’, en slechts zeven procent omschrijft zichzelf als veganist of vegetariër. Amerikanen bereiden thuis tussen de vier en vijf diners (4,6) gedurende de week, waarvan 87 procent vier per week een portie vlees of gevogelte bevat. De aankoop van gemaksvlees – voorgemarineerd, voorgesneden of voorgekruid – is fors toegenomen. 73 procent van de shoppers kocht deze producten soms of vaak in 2022, tegen 60 procent in 2020.
Stijging vleesaankopen
In 2022 gaven Amerikanen 7,3 miljard USD uit aan varkensvlees, dat is 20,3 procent meer dan in 2019, het jaar voor de pandemie. In volume kochten Amerikanen met 2,3 miljard pond iets minder varkensvlees, dat is 0,1 procent minder dan in 2019.
Tekst: Erna van Butzelaar