Loopt je met de gedachte om de onderneming uit te breiden met bijvoorbeeld een boerderijwinkel? Als je nadenkt over een extra inkomstenbron door huisverkoop, dan moet je uiteindelijk ook de verkoopprijzen en marges bepalen. Maar hoe bepaal je die marge?
In een artikel van ABAB Accountants en Adviseurs geeft bedrijfsadviseur Bas Korsten tips bij het bepalen van de marge.
Verkoopprijs bepalen
Een goede verkoopprijs bepalen is een uitdaging waar veel ondernemers mee worstelen. Gelukkig kunnen we veel leren van de mkb-sector. Hun inzichten en ervaringen zijn van onschatbare waarde als het gaat om het vaststellen van een eerlijke en winstgevende verkoopprijs.
Goede kostprijsberekening
Een van de pijlers voor het bepalen van een juiste marge is een grondige kostprijsberekening. Deze eerste stap omvat alle variabelen die van invloed zijn op de winstgevendheid. Maar hier ligt een uitdaging: een goede kostprijsberekening is niet volledig te halen uit de boekhouding alleen. Het vergt een diepgaand begrip van jouw producten of diensten en de factoren die de kosten beïnvloeden.
Marge bepalen
Nadat je een duidelijk beeld heeft van de kostprijs, kunt je de marge bepalen. Hier komt het psychologische aspect om de hoek kijken. Wat durf je te vragen? Wat is een prijs die klanten als redelijk zullen beschouwen? Het bepalen van de juiste marge is niet alleen een financiële kwestie, maar ook een delicate balans tussen winstoptimalisatie en klanttevredenheid.
Concurrentie
Vergeet ook niet te kijken naar de prijzen van concurrenten. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet té goedkoop zijn. Een goede concurrentenanalyse is dan ook belangrijk voor het bepalen van de uiteindelijke prijs.
Bewustwording essentieel bij bepalen van de marge
Tijdens het bepalen van de marge is bewustwording essentieel. Het vereist een grondige kennis van het bedrijf, kostenstructuur en de markt waarin je opereert. Het inwinnen van advies kan helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Een goede kostprijsberekening legt de basis voor een gezonde winstmarge.
Uiteindelijk is de juiste marge bepalen een mix van financiële inzichten en psychologische overwegingen, waarbij een eerlijke prijs voor zowel jij als je klanten centraal staat.
Bron: ABAB
Beeld: Oleksandr113 via Canva