Binnen de stikstofaanpak richt het kabinet zich met name op bedrijven die relatief veel stikstofuitstoot hebben op kwetsbare natuur. Als eerste regeling voor deze ‘piekbelasters’ is hiervoor de opkoopregeling Lbv opengesteld. Stikstofregelingen voor ondernemers die dóór willen met hun bedrijf, lieten lang op zich wachten. Inmiddels is er meer duidelijk. Wat zijn de alternatieven voor saneren?
Met de landelijke aanpak piekbelasting wil het kabinet de stikstofneerslag in de kwetsbare natuurgebieden snel terugdringen. De aanpak richt zich op ongeveer 3000 bedrijven die de meeste stikstofneerslag veroorzaken op overbelaste stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Minister van der Wal kwam met verschillende opties voor bedrijven die binnen deze aanpak vallen om hun stikstofuitstoot te verminderen: verplaatsen, extensiveren, innoveren, omschakelen of stoppen. Tot op heden was alleen de stoppersregeling Lbv opengesteld. Inmiddels is er ook meer duidelijkheid over de andere sporen.
Extensiveren in plaats van saneren
Melkveehouders in een veenweidegebied of (in de buurt van) een stikstofgevoelig Natura 2000-gebied kunnen een subsidie aanvragen voor extensiveren of voor het verhogen van de grondwaterstand. Dit kan in groepsverband: voor het opzetten van een samenwerkingsverband en het opstellen van een gebiedsplan is tot maximaal € 40.000 subsidie te verkrijgen. Ook bestaat de mogelijkheid om individueel subsidie te ontvangen voor een geringere drooglegging in veenweidegebied en voor het verlagen tot 100 of 150 kilogram stikstof dierexcretie per hectare per bedrijf. Dit houdt in dat er geen kunstmest meer gebruikt mag worden.
De verwachting is dat de subsidie samenwerkingsmaatregel veenweiden en overgangsgebieden van 1 mei tot en met 31 mei 2024 aan te vragen zal zijn.
Verplaatsen met de verplaatsingsregeling
Op basis van deze regeling kunnen veehouders subsidie aanvragen voor het vrijwillig verplaatsen van het bedrijf naar gebieden waar ook in de toekomst ruimte is voor landbouw. Deze bedrijven kunnen dan op een nieuwe locatie dezelfde landbouwactiviteiten voortzetten. Momenteel wordt gewerkt aan de uitwerking van de regeling. Deze moet nog worden goedgekeurd door de Europese Commissie.
De verplaatsingsregeling zal op zijn vroegst rond de zomer van 2024 open gaan.
Innoveren met de Sbv-investeringsmodule
Via de Sbv-investeringsmodule kunnen veehouders een vergoeding ontvangen voor de aanschaf van één of meer bewezen emissiearme stalsystemen of technieken op een veehouderijbedrijf. Dit zijn dus technieken die op de RAV-lijst staan. Deze lijst is nog niet bekendgemaakt, de verwachting is dat de keuze met name binnen rundvee beperkt zal zijn.
Tom Ploeger, specialist op het gebied van stikstofregelingen bij DLV Advies: “In 2022 deed de Raad van State een uitspraak dat er te veel onzekerheid is over de emissiebeperking van emissiearme vloeren in rundveestallen. Deze emissiearme vloeren staan daardoor niet meer op de RAV-lijst, waardoor de lijst met goedgekeurde technieken beperkt is. ”Toch zijn er wel degelijk mogelijkheden. “Wanneer de overheid goedgekeurde technieken ondersteunt, kan dit een goede optie zijn om als piekbelaster op de huidige locatie verder te boeren en betaalbaar stikstofuitstoot te reduceren.”
De Sbv-investeringsmodule voor piekbelasters is nog niet opengesteld. De verwachting is dat dit in ieder geval niet voor het voorjaar van 2024 zal gebeuren.
Omschakelen met IDL in plaats van saneren
De IDL is een mogelijkheid om een integrale bedrijfsomschakeling gunstig te financieren. Per bedrijf is maximaal € 400.000 beschikbaar. De financiële condities zijn soepel: ondernemers betalen een lage rente (1%) en hoeven de eerste jaren niet af te lossen. Stikstofreductie is een van de eisen waaraan het bedrijf(splan) moet voldoen. DLV Advies verzorgde al voor vele ondernemers succesvol een aanvraag. Zaken die gefinancierd zijn binnen deze aanvragen waren onder andere melkrobots, nieuwe stallen, opzetten verwerken en verkopen van eigen producten etc. Wel altijd als onderdeel van een integraal duurzaamheidsplan.
De IDL is maandelijks in te dienen in geheel 2024.
Bron: DLV Advies