Boeren Buren, het publieksmerk van LTO Noord, heeft een goed jaar achter de rug, boordevol mijlpalen en successen. De steeds sterkere aanwezigheid op social media, de komst van een eigen website, de drukbezochte publieksacties en de offline aanwezigheid op boerderij opendagen, bevestigen dit.
LTO Noord blikt met, een van de betrokken bestuurders van Boeren Buren, Karolien Hupkes, terug op 2023.
Met een totaal van maar liefst 15 miljoen weergaven blijft het merk, dat haar oorsprong ook kent op social media, online doorgroeien. Dit betekent niet alleen een groei in online zichtbaarheid; maar ook een krachtig signaal van de groeiende belangstelling voor het werk van boeren en de agrarische sector. En dat deze belangstelling groeit kan LTO Noord wel zeggen. Afgelopen jaar reageerde bijna één op de tien mensen die de berichten zag, met deze berichten. Dat zijn bijna 1,5 miljoen mensen. Dat is drie keer beter dan het landelijk gemiddelde. Hiermee laat het merk zien dat het slaagt in de interactie tussen boer en samenleving.
Website Boeren Buren
Een belangrijk hoogtepunt van het jaar was de lancering van de eigen website van Boeren Buren. Deze nieuwe verzamelplaats fungeert als een centraal punt voor informatie, verhalen en betrokkenheid, waardoor het merk zijn boodschap nog breder kan verspreiden en een directe verbinding kan maken met het publiek. Achter de schermen is men nog hard aan het werk aan een kaart voor ondernemers die zich op het gebied van multifunctionele landbouw aantrekkelijk kunnen presenteren richting de samenleving. “Wanneer die kaart er is kunnen we onze opgebouwde community op social media ook echt functioneel inzetten om de leden van LTO Noord duidelijk vindbaar te maken voor eenieder die opzoek is naar bijvoorbeeld een boerencamping of landbouwwinkel” aldus Hupkes.
Ze vervolgt haar betoog: “Onze online aanwezigheid heeft ons in staat gesteld om een enorm publiek te bereiken en bewustzijn te creëren over de uitdagingen, maar ook de successen van de agrarische sector. Met de nieuwe website hebben we nu een krachtig platform om dieper in te gaan op verhalen en informatie te delen die de samenleving helpt begrijpen wat er achter de boerderijdeuren gebeurt. Het is nu een kwestie van content maken.”
Trekker tochten en boerderijroutes
Boeren Buren speelt ook een belangrijke rol in de reclame voor de publieksacties van LTO Noord. De acties, zoals de bekende trekker tochten en verlichte boerderijroutes, hebben niet alleen betrokkenheid gegenereerd, maar hebben ook bijgedragen aan het vergroten van het begrip en besef voor de landbouwsector en het overbrengen ervan richting de sector.
Een andere opmerkelijke prestatie was de offline aanwezigheid op boerderij opendagen, waar Boeren Buren zich presenteerde met een eigen stand. Dit bood een unieke gelegenheid voor het publiek om persoonlijk in gesprek te gaan met het team van Boeren Buren. En om daarnaast op laagdrempelige manier meer te leren over de Nederlandse boeren en tuinders.
Het verhaal achter eten en drinken
In reactie op het succes van het afgelopen jaar, zegt Hupkes: “We zijn ontzettend trots op wat we hebben bereikt. Het bevestigt dat onze boodschap aankomt en dat mensen geïnteresseerd zijn in het verhaal achter hun eten en drinken. Dit is slechts het begin, en we kijken uit naar een nog succesvoller jaar waarin we de brug blijven slaan tussen boeren en buren.”
Boeren Buren heeft niet alleen digitale mijlpalen bereikt. Ze heeft ook bewezen dat een combinatie van online en offline strategieën de betrokkenheid, het begrip en het besef van het publiek kan vergroten. Het belooft een opwindende toekomst voor Boeren Buren.
Bron: LTO Noord