Coöperatie Voergroep Zuid kan terugkijken op een jaar waarin de fundamenten van de onderneming zijn versterkt maar waarvan de effecten nog niet direct zichtbaar zijn in de resultaten. De geconsolideerde netto-omzet daalde van 235,9 miljoen naar € 213,0 miljoen, met name door lagere verkoopprijzen bij Voer & Grondstoffen.
Daarnaast droeg ook deconsolidatie van de drukkerij-activiteiten bij aan de daling (€ 1,7 miljoen). Dat het bedrijfsresultaat stabiel bleef € 1,2 miljoen, ondanks de lastige marktomstandigheden, is het gevolg van een hogere brutomarge.
De financiële positie van Voergroep Zuid is verder verbeterd en is gezond. De solvabiliteit (groepsvermogen uitgedrukt als percentage van het balanstotaal) steeg naar 73% (2017: 60,0%). Voor 2019 verwacht Voergroep Zuid per saldo een iets lager resultaat voor belastingen dan in 2018.
Voer & Grondstoffen boekte een forse verbetering van het bedrijfsresultaat door goede verkoopprijzen in combinatie met verbeterde brutomarges. Voergroep Zuid wist haar marktpositie in de sectoren pluimvee en geiten te versterken door een positieve klantenbalans. In de sectoren varkens en rundvee was de klantenbalans stabiel.
Ook de businessunit financiële dienstverlening (Zuiderhuis) liet een forse stijging van het resultaat zien, maar bij retail was het resultaat fors lager dan verwacht als gevolg van een tijdelijk slechte bereikbaarheid van drie van de negen winkels.
Investeren in een vitale organisatie
In 2018 is Voergroep Zuid gestart met een meerjaren-investeringsprogramma in de mengvoerfabrieken, ICT-infrastructuur en toepassingen. De focus ligt daarbij op het verder optimaliseren van de productie met als doel de efficiency en de kwaliteit van het voer te verbeteren. In 2018 is elke productielocaties geheel afgestemd op bepaalde diersoorten zodat gespecialiseerd, op maat gemaakt voer geproduceerd kan worden. Zo is de productie van alle zeugen- en biggenvoeders op de productielocatie in Helmond geconcentreerd, en worden in de fabriek in Oirschot uitsluitend voeders voor herkauwers en een aparte lijn VLOG-voer geproduceerd. In Weert maakt de voerfabrikant legpluimvee- en (vlees)varkensvoeders.
Ook bij de activiteiten op het gebied van retail- en financiële dienstverlening zijn flinke veranderingen ingezet. Financieel dienstverlener Zuiderhuis concentreert zich op particulieren, mkb- en agrarische ondernemers. Met de propositie ‘waardevol advies’ wil de onderneming de rol van financieel regisseur op zich nemen voor deze klanten. Een nieuw opgezet programma bij de retailbedrijven beoogt de winkelperformance te verbeteren, onder andere door de succesvolle franchiseformules van Welkoop en Praxis beter uit te nutten.
Wim Maaskant, voorzitter van de directie Topholding Voergroep Zuid B.V.:
“Voergroep Zuid heeft op veel fronten een belangrijke voortgang geboekt. Juist in een krimpende mengvoermarkt is het belangrijk dat we steeds effectiever, efficiënter en slimmer werken. Alleen dan kunnen we ons marktaandeel vergroten en waarde toevoegen voor de klant. Daarom hebben we in 2018 veel aandacht besteed aan onze marktaanpak, de processen en onze mensen.
Een mooi voorbeeld daarvan is onze Voer+ strategie. Vanuit een geïntegreerde visie ontwikkelen we samen met de klant – óp zijn bedrijf – de optimale voerstrategie. We innoveren door slim samen te werken met kennispartijen en benutten steeds beter de kansen die digitalisering biedt. En met onze nieuw opgezette afdeling Procesverbetering kunnen we administratieve en ICT-processen beter beheersen zodat we onze klanten een betere service kunnen bieden. We liggen op koers en vervolgen ook in 2019 onze weg, stap voor stap, met gedreven coöperatief ondernemerschap”.
Bron: Voergroep Zuid