Het aantal aanbiedingen met vlees zonder keurmerk is in de eerste helft van 2016 met 6% gedaald, vergeleken met diezelfde periode vorig jaar meld Wakker Dier. Maar nog altijd 3 op de 4 aanbiedingen is een zogenaamde "kiloknaller", zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de Foldermonitor van Wakker Dier.
De daling is vooral terug te zien bij Dirk, Coop, Deen en Plus, opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Zij hebben respectievelijk 30% en 75% meer aanbiedingen met keurmerkloos vlees.
Vooral keurmerkloos varkensvlees minder in de aanbieding
Naast een lichte daling in "kiloknallers", kan Wakker Dier meer goed nieuws rapporteren: een gigantische toename in aanbiedingen voor vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en betreft voornamelijk varkensvlees met 1 ster.
Vleeswaren lopen achter
De verschuiving richting minder "kiloknallers" en meer vlees met dierenwelzijnskeurmerk is sterker bij vers vlees dan bij vleeswaren. Bij de vleeswaren is in het eerste half jaar van 2016 maar liefst 85% van de aanbiedingen een kiloknaller. Dit is een verbetering ten opzichte van 2015 toen nog 95% geen keurmerk droeg.
Meer vlees in de folders
Het percentage keurmerkloos vlees daalde van 90% naar 75%. De stijging van het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven is veel groter dan de daling van het aantal keurmerkloos vlees. Hierdoor waren er in de eerste helft van 2016 in totaal veel meer aanbiedingen voor vlees dan in diezelfde periode een jaar eerder.
Het aantal aanbiedingen met het biologisch keurmerk, 2 of 3 Beter Leven sterren steeg met 68%. Deze keurmerken nemen nu gezamenlijk 3,5% van het totaal aantal vleesaanbiedingen in beslag. In 2015 was dit 2,4%.