Varkens in Nood heeft supermarkt Dirk voor de rechter gesleept. In de dagvaarding wordt geëist dat de keten stopt met de verkoop van 'onrechtmatig geproduceerd varkensvlees' en overstapt op vlees dat tenminste één ster van het Beter Leven Keurmerk heeft.
Volgens Varkens in Nood zijn supermarkten de machtigste schakel in de vleesketen. Zij bepalen voor een groot deel het welzijnsniveau. Dirk van den Broek was in 2011 de eerste supermarktketen die beloofde al het vlees zonder keurmerk op termijn in de ban te doen. In 2016 blijkt volgens een telling van Varkens in Nood dat 45% van het vlees is vervangen door Beter Leven vlees.
De stichting vindt dit aantal blijkbaar te gering en is een rechtszaak gestart om te eisen dat Dirk al zijn gangbare varkensvlees vervangt door vlees met het Beter Leven Keurmerk.
Wakker Dier start campagne tegen AH en Emté
Vandaag is Wakker Dier met een tv-campagne gestart tegen Albert Heijn en Emté. De ketens hadden het afgelopen kwartaal de meeste aanbiedingen in hun folders met vlees zonder welzijnskeurmerk. Wakker Dier wil dat Albert Heijn en Emté in het komende kwartaal hun aanbiedingenbeleid verbeteren.