Wakker Dier is de winnaar van de Pinokkio 2015 Award. De dierenorganisatie in Amsterdam is hiermee volgens het publiek de organisatie die het minst vaak de waarheid vertelt over de Nederlandse veehouderij en vleesindustrie.
Wakker Dier kreeg van alle zeven genomineerden, veruit de meeste stemmen. Liefst 77,9 procent van de mensen bracht een stem uit op Wakker Dier. De Vegetarische Slager eindigde op de tweede plaats met 5,6 procent van de stemmen. Gedeeld derde werden de Partij voor de Dieren en AvroTros Radar met beiden 4,9 procent van de stemmen. De andere genomineerden, het tv-programma Zembla, Varkens in Nood en Milieudefensie kregen respectievelijk 2,4, 2,2 en 2,1 procent van de stemmen. In totaal hebben ruim 1.600 mensen gestemd.
De Pinokkio Award is een initiatief van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders. Wakker Dier werd door de NVV genomineerd voor de Pinokkio 2015 omdat de campagnes tegen de veehouderij vaak misleidend zijn en geen juist beeld geven van de veehouderij. Wakker Dier is voor de spotjes al eens door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. De andere organisaties verdienden hun nominatie om andere redenen. Zie hieronder:
Varkens in Nood:
Voor het rapport ‘120 misstanden in de varkenshouderij’.
Partij voor de Dieren:
Eigenlijk voor alles wat ze over de veehouderij zeggen, maar deze nominatie is speciaal voor de uitspraak van fractievoorzitter Bram van Liere van Partij voor de Dieren Noord-Holland, die recent zei: ‘Menselijke invloeden als landbouw en jacht zijn slechter voor de natuur dan de kernramp in Tsjernobyl’.
Radar:
Voor de belangenverstrengeling en daardoor gekleurde reportages over de veehouderij van presentatrice Antoinette Hertsenberg (echtgenote van Eerste Kamerlid Niko Koffeman van de Partij voor de Dieren. Dat zegt eigenlijk al genoeg).
Zembla:
Voor de reportage ‘Topsporters van de melkindustrie’ (mei 2015) waarin koeien werden neergezet als ‘wegwerpproducten’ én het volledig wegknippen van de nuancerende reactie van voorzitter Kees Romijn van LTO Melkveehouderij.
Vegetarische Slager:
Voor de vleesgerelateerde namen van zijn plantaardige producten zoals, ‘kipstuckjes’, ‘bratwurst’, ‘gehackt’ en ‘gerookte speckjes’. (Een product moet je noemen wat het is, niet wat het niet is).
Milieudefensie:
Voor de campagne tegen megastallen, waarin grote stallen gelijk worden gesteld aan dierenmishandeling en milieuvervuiling, terwijl hiervoor geen wetenschappelijke basis is.