De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) is het eens met Suzanne Ruesink en Donald Pols dat Nederlandse boeren een kans moeten krijgen om duurzaam te werken (AD, 30 januari). Ook de Nederlandse vleessector is volop bezig met verduurzaming.
Duurzame marktconcepten vleessector
De opmerkzame lezer heeft de afgelopen dagen bijvoorbeeld ervaren dat retailers in de pers ‘pronkten’ met duurzame marktconcepten van de Nederlandse vleessector. Dat is terecht en meer duurzame marktconcepten zullen volgen.
Verduurzaming kan niet zonder export
Opmerkelijk is echter dat verduurzaming en export tegenover elkaar worden geplaatst. Dat is onterecht. Duurzame vleesproductie kan namelijk niet zonder export. De Nederlandse consument houdt van varkensvlees, maar geeft de voorkeur aan bepaalde stukken zoals karbonades en varkenshaas. Voor de bacon is de Engelse consument belangrijk en de Amerikaanse voor de spare ribs. De koppen, staarten en poten gaan naar China. Zonder deze markten zouden de producten van de duurzame Nederlandse varkenshouder onvoldoende opleveren om de kosten van verduurzaming te vergoeden. Verduurzaming en export gaan daarom hand in hand.
Bron: COV