Poolse binnenlandse ondernemers die actief zijn in de agrovoedingsindustrie, presteerden zeer goed op de internationale markt. In 2021 bereikte de verkoop van agrofoodproducten in het buitenland een ongekend niveau van EUR 37,4 miljard (PLN 170,8 miljard), 9 procent hoger dan het jaar ervoor.
De mogelijkheid om de export van agrovoedingsproducten te vergroten, maakt het mogelijk om overtollig voedsel dat in Polen wordt geproduceerd te beheren, is een belangrijke bron van inkomsten voor de Poolse agrovoedingsindustrie en heeft indirect gevolgen voor de economie van het hele land.
Groeiende economische activiteiten bij Poolse ondernemers
De toename van de export was het gevolg van de groeiende economische activiteit van Poolse ondernemers, een goede voorbereiding van binnenlandse bedrijven om te werken in de omstandigheden van de pandemie, de hoge kwaliteit van de aangeboden producten en de aanhoudende vraag naar Poolse producten op de internationale markt, dankzij de aanpassing van het productaanbod van onze binnenlandse ondernemers aan de gediversifieerde voorkeuren van buitenlandse consumenten.
Het prijsconcurrentievermogen van Poolse agrovoedingsproducten werd ondersteund door de PLN/EUR-wisselkoers die gunstig was voor de exporteurs. De goede exportresultaten in 2021 waren ook het effect van het herstel van de Europese en mondiale economie na de crisis veroorzaakt door de lockdown in 2020.
Tegelijkertijd bedroeg de import van agrovoedingsgoederen EUR 24,7 miljard (PLN 112,6 miljard) en was 8,6% hoger dan het jaar ervoor. De positieve handelsbalans steeg met 9,7 procent in vergelijking met 2020 tot 12,7 miljard EUR (58,2 miljard PLN).
Geografische structuur van agrovoedingsexport uit Polen
In 2021 gingen Poolse agrofoodproducten naar klanten in 198 landen op alle continenten. Door de aanzienlijke diversificatie van de exportbestemmingen kon de waardedaling van de export naar het Verenigd Koninkrijk worden verminderd nadat het land de douane-unie van de EU had verlaten.
Net als voorgaande jaren werden agrofoodproducten vanuit Polen voornamelijk geëxporteerd naar de markt van de Europese Unie. Leveringen aan de EU-27 genereerden 27,1 miljard euro (een stijging met 11%), goed voor 73% van de totale export van agrovoeding. De Poolse agrovoedingsexport naar de EU-markt wordt gekenmerkt door een aanzienlijke geografische concentratie. Duitsland bleef de belangrijkste handelspartner van Polen. De export naar dit land was in 2021 9% hoger dan het jaar ervoor. Belangrijke klanten van Poolse agrovoedingsproducten waren ook:
- Nederland (een stijging met 16%)
- Frankrijk (een stijging met 16%)
- Italië (een stijging met 10%)
- Tsjechië (een stijging met 5%)
In totaal vertegenwoordigde de export naar de markten van de vijf bovengenoemde landen ongeveer 64% van de waarde van de export naar de EU-27. In 2021 exporteerde Polen naar niet-EU-landen agrovoedingsproducten voor een waarde van 3% hoger dan het jaar ervoor. De export naar niet-EU-landen (die niet tot het GOS behoren) steeg met 2%.
Belangrijkste afnemers
De belangrijkste afnemers van binnenlandse agrofoodproducten waren, net als in voorgaande jaren, vooral: het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië en Algerije, gevolgd door Israël, Noorwegen, maar ook China en Zwitserland. In 2021 lag de export naar de landen van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten 10% hoger dan het jaar ervoor. Van de GOS-landen werd de grootste waarde behaald door de export naar Oekraïne met een stijging van 7% en vervolgens naar de Russische Federatie met een stijging van 19%.
Grondstofstructuur van de export van agrovoedingsproducten uit Polen
De basisstructuur van de Poolse export van agrovoedingsproducten werd gedomineerd door vlees en vleesproducten. In 2021 waren de inkomsten uit buitenlandse verkopen binnen deze grondstoffengroep 9% hoger dan het jaar ervoor, goed voor 19% van de waarde van de totale Poolse export van agrovoedingsproducten.
Het grootste aandeel in de waarde van de export was dat van: pluimveevlees (39%), vleesproducten (24%), rundvlees (23%) en varkensvlees (11%). De export van levende dieren en andere vleessoorten was relatief klein en was goed voor respectievelijk 2% en 1% van de inkomsten uit de export van vleesproducten uit Polen. De tweede positie, in termen van waarde met het aandeel van 13% in de export van agrovoedingsproducten uit Polen, werd ingenomen door granen en producten, waarvan de verkoop in vergelijking met 2020 met 10% steeg. Een stijging van de exportwaarde werd ook opgetekend in het geval van suiker en zoetwaren (met 9%), melkproducten (met 13%), evenals vis en visproducten (met 4%). Hoger was ook de exportwaarde van onder meer groenten en plantaardige producten – met 7%, fruit en fruitproducten – met 15%, oliezaden en plantaardige vetten – met 27%, koffie, thee en cacao – met 2%, fruit en groentesappen met 22% en alcohol – met 9%. Daarentegen daalden de inkomsten uit de buitenlandse verkoop van tabak en tabaksproducten (met 4%).
Bron: Agroberichten Buitenland