Sinds afgelopen week staan er op het platform van Lekkerder bij de Boer meer dan 1.000 boerderij verkooppunten, verspreid over heel Nederland. De verkooppunten zijn door de eigenaren zelf aangemeld.
Initiatiefnemer Thomas Siahaya: “Wij vinden het van groot belang dat aangesloten boeren betrokken zijn en blijven bij ons platform. Vandaar dat het online beheer van een verkooppunt bij de eigenaar is neergelegd, zodat de informatie actueel is. Daarmee is de consument en natuurlijk ook de boer het best geholpen. Wij zijn dé hub tussen consument en boer. Met ons platform zorgen wij voor de verbinding en stimuleren wij het kopen bij de boer, met alleen maar voordelen voor zowel boer als consument.”
Nieuwe en verbeterde functionaliteiten
Het platform is volledig opnieuw opgebouwd. De site (lekkerder.nl) en de app is opnieuw vormgegeven, sneller, beter en bovendien completer geworden. Zo is nu te zien of een boerderijwinkel open is, wanneer deze open gaat, hoe laat deze vandaag sluit, hoe ver het rijden is, zijn de categorieën makkelijker toegankelijk gemaakt, is de filterfunctie sterk verbeterd en zijn de zoekmogelijkheden uitgebreid. Voor eigenaren van boerderij verkooppunten is vooral het aanmelden en beheren sterk vereenvoudigd.
Volgende stap; bestellen/reserveren
De volgende stap is om via het platform producten die écht vers zijn, rechtstreeks bij de boer naar keuze, te kunnen bestellen/reserveren.
Uit het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek 2021 blijkt dat de consument het heel belangrijk vindt om de lokale boer te steunen, daar ook eventueel extra moeite voor te willen doen, maar niet voor niets te willen rijden omdat er geen voorraad is. Siahaya: “Daar interacteren wij op door functionaliteiten in ons platform te bouwen, zodat het voor de consument geen drempel meer is en die zorg wordt weggenomen.”
Ook geeft 20 procent van de 1.218 respondenten aan nu niet naar de boer te gaan voor echt verse producten rechtstreeks van het land, maar dat wel te overwegen als de boodschappen (door de boer) worden thuisbezorgd. “We zien dat een groeiend aantal aangesloten boerderij verkooppunten thuisbezorgen aanbiedt, veelal in eigen regio. Door ook daarop te anticiperen en vooral te faciliteren in slimme marketing-oplossingen, voorzien we in een belangrijke behoefte en boren we een extra doelgroep aan die nu nog niet koopt bij de boer.”
Honderden online marktplaatsen
Op de app en site komen dit jaar honderden online marktplaatsen, verdeeld per regio, met het aanbod van aangesloten boeren in de buurt. De consument kan dan een bestelling plaatsen en deze vervolgens zelf afhalen of laten thuisbezorgen door de boer, mits hij deze service aanbiedt.
Streven is om met deze nieuwe functionaliteiten medio april-mei live te gaan. “We moeten flink aan de bak om dat voor elkaar te krijgen”, aldus een enthousiaste en tot het bot gemotiveerde Siahaya.
Kopen bij de Boer normaalste zaak van Nederland
Met de lancering van het nieuwe platform is de volgende fase ingegaan. “We zijn het afgelopen half jaar van pionieren naar meer structuur en het maken van strategische keuzes gegaan. Doel is om van kopen bij de boer de normaalste zaak van Nederland te maken. Iedereen moet weten dat Lekkerder hét platform is voor écht verse producten, direct van het land. En bovenal, zonder tussenschakels. De boer bepaalt echt de prijs die wordt berekend aan de consument. Ons platform moet te allen tijde goed functioneren, de consument en de boer moet er eenvoudig mee kunnen werken en makkelijk kunnen ontdekken wat de mogelijkheden zijn.”
Geen trend meer
Kopen bij de boer is geen trend meer, maar iets wat steeds meer onderdeel wordt van de dagelijkse/wekelijkse boodschap. Alle signalen wijzen daarop. Niet alleen vanwege de berichtgevingen in de media en vakbladen. “Wij merken het zelf ook”, aldus Siahaya. “Het aantal terugkerende gebruikers van onze site en apps zit al vanaf het begin in een stijgende lijn. Ook de aanwas van nieuwe gebruikers laat een groei zien.”
Tekst en beeld: Lekkerder