Consumenten kopen vaker voeding met een duurzamer keurmerk, zo blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Een kwart van alle verkochte voeding heeft nu een duurzamer keurmerk, dit was vorig jaar nog 22,3 procent. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22 procent) ten opzichte van de hele foodomzet (+9,5 procent).
De groei komt voornamelijk door het vervangen van pluimveevlees (kip) door vlees met een Beter Leven 1 ster (+15,9 procent) en de blijvende groei van biologische voeding (+14,5 procent), zo steeg de verkoop van biologisch fruit met 91,3 procent.
Steeds meer vlees met Beter Leven Keurmerk
Consumenten kopen steeds vaker voeding met een duurzamer keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. De omzet van deze voedingsmiddelen groeide twee keer zo hard (+22 procent) als de omzet van de gehele mark (+9,5 procent).
De grootste aanjager van de groei is vlees met het Beter Leven Keurmerk met 1 ster. In 2023 werd bijna 500 miljoen euro regulier pluimveevlees vervangen door vlees met het Beter Leven 1 ster. Daardoor is 60 procent van de verkochte kip nu keurmerkvlees, ten opzichte van 44,1 procent in 2021. Het vervangen van reguliere producten naar producten met duurzamere keurmerk is een zichtbare en blijvende trend in de supermarkt.
Enorme groei biologisch fruit
Opvallend is ook de enorme groei van biologische fruit (+91,3 procent). De omzet van biologische voeding blijft groeien en stijgt meer dan de totale markt (+14,5 procent). Daarmee komt de totale omzet van biologisch in 2023 uit op €1,6 miljard, in 2021 was dit nog €1,1 miljard.
Naast groente en fruit verdubbelde ook de verkoop van biologische vis (32 procent) en kaas (22,4 procent). Biologische kruidenierswaren groeiden met bijna 12 procent. In Nederland worden consumenten gestimuleerd om vaker biologische producten uit Europa te kiezen.
Beter Leven Keurmerk grootste keurmerk
Vis wordt met 80,2 procent het meest mét keurmerk gekocht (ASC en MSC), daarna eieren met 79,0 procent (biologisch, vrije uitloop of scharrel) en vlees(waren) staan door de sterke groei van kip op de derde plek met 60,0 procent. Beter Leven is met afstand het grootste keurmerk, met bijna € 3 miljard omzet.
Data van discounters ontbreekt
De keurmerkenmonitor neemt nog geen data van discounters Aldi en Lidl mee, dan zou de totale omzet van producten met een duurzamer keurmerk in 2023 naar schatting de omzetgrens van €10 miljard passeren.
Bron: Bionext