De Natuurherstelwet is in de Raad van Ministers met een meerderheid aangenomen. LTO heeft sinds de aankondiging van het voorstel aangegeven voor natuurherstel te zijn, maar niet op deze manier, die leidt tot vergaande juridificering van de opgaven die ons platteland nog verder onder druk zetten. De Natuurherstelwet schiet haar doel voorbij en zal vergaande gevolgen hebben voor het platteland en boerenerf.
Nederland stemde, zoals eerder al aangegeven, definitief tegen het voorstel. LTO heeft nogmaals aangegeven zich zorgen te maken over de procesgang en de gang van zaken. Oorspronkelijk bevatte de agenda voor de vergadering van de milieuministers (Raad van Ministers) van vandaag een stemming over de tekst. Deze stemming werd vorige weer week van de agenda gehaald, omdat er onvoldoende steun was om de Natuurherstelwet definitief aan te nemen.
Natuurherstelwet aangenomen
Vandaag is de stemming echter opnieuw op de agenda verschenen. In de stemming is de Natuurherstelwet uiteindelijk met een gekwalificeerde meerderheid aangenomen. Een gekwalificeerde meerderheid betekent dat zowel een meerderheid van de lidstaten (55%) als de meerderheid van de Europese bevolking (65%) het voorstel moeten steunen. Daarmee is de Natuurherstelwet een feit.
Zorgen LTO
LTO heeft sinds de aankondiging van het voorstel aangegeven voor natuurherstel te zijn, maar niet op deze manier, die leidt tot vergaande juridificering van de opgaven die ons platteland nog verder onder druk zetten. Het huidige voorstel schiet haar doel daarmee voorbij. Dit is wat LTO betreft niet te verenigen met de bestaande doelen voor de verduurzaming van de landbouw en de noodzaak voor perspectief voor boeren en tuinders.
LTO is daarom erg bezorgd en verontwaardigd over de aangenomen Natuurherstelwet. Het gaat daarbij met name over het gebruik van landbouwgrond in Nederland en de gevolgen van deze verordening voor het verdienvermogen van Nederlandse boeren en tuinders. LTO roept het Nederlandse kabinet op om een realistische uitvoer te geven aan de Natuurherstelwet en juridische implicaties te voorkomen.
Haalbare en realistische natuurhersteldoelen
LTO heeft zich qua inzet altijd toegelegd op: haalbare en realistische natuurhersteldoelen die de Nederlandse landbouwsector in de toekomst niet verder beperken. Concreet gaat het om de volgende punten:
- Geen (juridisch geborgd) verslechteringsverbod voor Natuurgebieden;
- Geen harde hersteldoelstellingen (targets) voor landbouwgronden (inclusief veengronden);
- Geen inperking areaal landbouwgrond;
- Realistische natuurdoelstellingen voor landbouw in een sterk verstedelijkt gebied zoals Nederland;
- De kosten voor implementatie van de NRL zijn uitsluitend berekend op basis van administratieve lasten overheid. De werkelijke kosten betreffen sociaal- en financieel economische achteruitgang landbouweconomie en landelijk gebied. Deze kosten hadden in beeld moeten zijn voordat de Natuurherstelwet aangenomen werd;
- Financiering van herstelmaatregelen. Het voorstel geeft de Europese Commissie een jaar na inwerktreding van het voorstel om beschikbare financiële middelen in kaart te brengen. Dit is onacceptabel. Voordat wetgeving van kracht is, moet de financiële haalbaarheid/dekking bekend zijn. De Nederlandse Impact Assessment toont aan dat de kosten voor Nederland tot 2050 rond de 76 miljard euro zullen bedragen. Deze kosten landen nu in grote mate bij boeren en tuinders.
Meer informatie over de impact van de Natuurherstelwet vindt u hier.
Meer informatie over de tijdlijn, procesgang én de acties van LTO wat betreft de Natuurherstelwet vindt u hier.
Bron: LTO Nederland