Royal Agrifirm Group heeft haar resultaten over 2018 bekendgemaakt. ‘Een netto resultaat van € 44,0 miljoen, waarvan we € 28,0 miljoen uitkeren aan onze leden, € 3,0 miljoen meer dan vorig jaar. Een resultaat waar we trots op zijn’, aldus Dick Hordijk, CEO Agrifirm.
Financiële doelstellingen gehaald: versterking doorgezet
Het resultaat is goed, zeker gezien de druk op de rundvee- en varkenshouderij in Nederland, de wereldwijde handelsoorlog en de problematiek met dierziekten. De strategie ‘Better Together’ stelde de klant centraal en zorgde voor hogere klanttevredenheid en synergieversnelling binnen de organisatie. De nadrukkelijke verbinding met de leden, met de focus op sterke regionale binding en versterking van het coöperatieve model is een goed antwoord op hedendaagse uitdagingen in de Nederlandse voedselketen.
Ledenuitkering opnieuw hoger, de Coop+ factor
Agrifirm heeft de afgelopen jaren steeds een hoger bedrag uitgekeerd aan haar leden. Over 2018 is de uitkering opnieuw hoger. ‘Vanaf 2012 is al meer dan € 135 miljoen aan ledenuitkeringen gedaan’, aldus Hordijk.
In 2018 introduceerde Agrifirm een nieuw financieel kengetal: de Coop+ factor. Deze factor geeft de verhouding aan tussen het totaal van de ledenuitkeringen en de nettowinst van het ledenbedrijf. Voor 2018 is de factor 1,4. Dat betekent dat we 40 procent meer uitkeren aan onze leden, dan we aan winst maken bij de Nederlandse leden. Agrifirm is hierin uniek, omdat we als internationaal opererende coöperatie meer winst aan leden uitkeren, dan we op de thuismarkt realiseren.
De financiële positie van Agrifirm is ijzersterk met 58,4 procent solvabiliteit en uitstekende liquiditeit. De investeringen en afschrijvingen staan goed in verhouding tot elkaar.
Agrifirm 2018: Wereldwijd grote uitdagingen
Wereldwijd zagen onze klanten zich voor grote uitdagingen gesteld. In Nederland ging het maatschappelijk debat onverminderd voort en investeerden onze leden in verbeteringen rond milieu en dierenwelzijn, zonder dat daar voldoende aanpassing van het verdienmodel tegenover stond. De fosfaatreductie leidde tot een vermindering van het aantal rundveebedrijven, terwijl het aantal varkens afnam door stoppende ondernemers. In de landbouw waren de gevolgen van een zeer droge zomer zichtbaar.
Buiten Nederland zorgde het vleesschandaal in Brazilië en de varkenspest in China voor druk op onze klanten. De handelsoorlog tussen Amerika en China leidde tot hogere kosten door importheffingen en in sommige gevallen tot het niet kunnen inzetten van producten. Bij de inkoop van grondstoffen leidde deze onzekere situatie tot een hoger risicoprofiel en soms tot extra kosten.
De genoemde uitdagingen remden de omzet van Agrifirm. Met focus op grote professionele klanten, margeverbetering en kostenbeheersing werd de winstgevendheid wel vastgehouden.
In Brazilië bleef de afzet achter bij de verwachtingen. Devaluatie van de lokale munt zorgde voor lagere resultaten. Versterking van het management, voor het maken van de juiste keuzes in strategie en verkoop, is in 2018 ingezet. Het land kent een grote potentie, maar momenteel blijft de ontwikkeling daarvan achter bij de doelstellingen. Agrifirm verwacht dat dit zich binnen enkele jaren zal herstellen.
Onze joint venture in Oekraïne had een goed jaar, onder andere door de groei van haar positie in de rundveesector, waarvan na jaren van investeren en hard werken kon worden geprofiteerd.
De groei van export naar het Midden Oosten en Afrika zette verder door.
Acquisities en nieuwe joint ventures
Agrifirm groeide wereldwijd met acquisities en nieuwe joint ventures. Om de business in Afrika te versterken, werd een joint venture opgezet met Diam Grain in Algerije. Samen bouwen we een premixfabriek in Algerije om zo de snel groeiende lokale voerindustrie te ondersteunen en minder afhankelijk te worden van import uit Europa. In Amerika werd Special Nutrients overgenomen, een wereldwijde leider op het gebied van mycotoxinebinders. Hiermee zetten we een volgende stap in het versterken van onze positie in functionele voederingrediënten.
Met de overname van Bacutil (2017) wist Agrifirm in Polen een nagenoeg landelijke dekking te realiseren. De autonome groei van de afzet in Polen was in 2018 met 32 procent spectaculair te noemen. In Polen is in 2018 tevens een nieuwe productielijn in bedrijf genomen waarmee verdere groei in afzet kan worden gerealiseerd.
In Nederland en België is de klantenportefeuille van Veevoeders Vanhengel, een leverancier van varkensvoer, overgenomen. Productie vindt nu in onze Belgische mengvoerfabriek plaats. Zo realiseren we een verbetering van de efficiëntie in de fabriek en breiden we ons marktaandeel uit.
Tevens sloten we een strategische overeenkomst met Protix, producent van insecten die als ingrediënt in ons voer gaan dienen. Een belangrijke stap in het nemen van onze verantwoordelijkheid voor een duurzame voedsel productieketen.
Tabel 1: Kerncijfers Royal Agrifirm Group (alle bedragen zijn in miljoenen euro's tenzij anders vermeld)
Goede resultaten Welkoop
De Welkooporganisatie kende een prima jaar. Naast het behalen van de financiële doelstellingen, werd zij voor de vijfde keer gekozen tot beste winkelketen dierenspeciaalzaken. Tevens maakte Welkoop bekend dat zij een nieuw distributiecentrum gaat bouwen in Apeldoorn, het huidige centrum in Ede voldoet niet meer vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden. Met de franchisenemers zijn nieuwe afspraken gemaakt. Hierbij wordt fors in de formule geïnvesteerd door Agrifirm als moederbedrijf. Alle partijen zijn tevreden met de uitkomst, die ons samen in staat stelt om weer jaren door te kunnen groeien.
Bron: Agrifirm