Sinds 2021 is Europese wetgeving tegen bepaalde oneerlijke handelspraktijken in de land- en tuinbouw van kracht. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn te laat betalen, eenzijdig opzeggen of wijzigen van afspraken en oneigenlijke druk uitoefenen, zoals dreigen met vergelding. LTO heeft zich samen met de Europese collega’s jarenlang ingezet voor het tot stand komen van deze wetgeving.
In Nederland zijn sinds eind 2021 loketten gevestigd bij de ACM, de mededingingsautoriteit en, voor individuele gevallen, de Geschillencommissie. De ACM kan handhaven op oneerlijke handelspraktijken en boetes opleggen bij overtredingen. De Geschillencommissie kan in individuele gevallen oordelen over uw geschil met uw afnemer. Zij doet een bindende uitspraak over wie gelijk heeft en kan daarnaast een schadevergoeding toekennen. De Geschillencommissie publiceert uitspraken geanonimiseerd. De wetgeving geldt ook voor sierteeltproducten.
Effectiviteit nieuwe wetgeving
Ieder jaar evalueert de Europese Commissie de effectiviteit van de nieuwe wetgeving en nodigt daarom leveranciers uit om aan een enquête deel te nemen. Dat kost ongeveer 15 minuten. De enquête loopt tot woensdag 15 maart 2023. De resultaten zijn anoniem gepubliceerd. De enquête is hier te vinden.
Wetgeving tot stand brengen is één, maar naleving is nog een heel ander verhaal. Als leveranciers die te maken krijgen met oneerlijke praktijken die niet melden, werkt de wetgeving niet. Daarom roept LTO de achterban op om mee te doen aan de enquête.
Wet oneerlijke handelspraktijken
Achtergrond: wat verbiedt de wet tegen oneerlijke handelspraktijken?
Uw afnemer (binnen of buiten de Europese Unie) mag niet:
- u te laat betalen: na 30 dagen voor bederfelijke producten en na 60 dagen voor niet-bederfelijke producten
- korter dan 30 dagen van tevoren een bestelling van bederfelijke producten annuleren
- eenzijdig of met terugwerkende kracht contracten en voorwaarden wijzigen
- u dwingen om te betalen voor de verspilling van producten
- weigeren om afspraken schriftelijk vast te leggen
- u laten betalen voor:
- zaken die geen verband houden met de verkoop van de producten
- bederf en verlies nadat u de producten heeft geleverd
- onderzoek naar klachten van klanten
- onrechtmatig bedrijfsgevoelige informatie van u krijgen, gebruiken en/of openbaar maken
- (dreigen met) vergeldingsacties, bijvoorbeeld producten uit de verkoop halen of de hoeveelheid bestelde producten verlagen
Bovendien is verboden, tenzij dit samen vooraf en duidelijk in een schriftelijke contract was vastgelegd:
- onverkochte producten aan u terugsturen en/of verwijderen (bijvoorbeeld uit de schappen) zonder te betalen voor die producten
- vergoedingen vragen voor:
- kosten voor opslag, opname in het assortiment etc.
- kosten van promotie, zoals marketing, reclame of uitstalling in winkels
- kortingen op de producten uit promotieacties
- kosten van het personeel voor de inrichting van de ruimten waar de producten van de leverancier worden gebruikt
Vragen?
Mocht u over de enquête of over de wetgeving in het algemeen vragen of opmerkingen, hebben, stuur die dan naar Klaas Johan Osinga.
Bron: LTO Nederland